Hva er egentlig KISS og KIDD? Hva er årsaken? Kiropraktorer ser anleldig mange spedbarnsplager. KISS og KIDD er en vanlig tilstand vi ser og behandler. I mange tilfeller kan selve fødselen være årsaken.
Fødselen kan være traumatisk for mor, og kanskje enda mer for barnet. Det er mye krefter som ofte blir brukt på barnets hode og nakke. Dette kan føre til låsninger og spenninger som seinere kan presentere i symptomer som irritabilitet, gråting/skriking, dårlig amme/sugeevne, dårlig søvnmønster etc. Spesielt ser vi mange spedbarn som har blitt født med tang, nød-keisersnitt og sugekopp. I mange tilfeller velger foreldre å ta med barnet til kiropraktor for en sjekk etter fødsel, selvom barnet er symptomfritt.

KISS

KISS kan best oversettes som en låsning øverst i nakken som fører til nedsatt motorisk utviklingsevne. Denne tilstanden presenterer oftest litt seinere i livet enn kolikk hos spedbarn. Årsaken tenkes å være en form for traume(under fødsel, eller seinere) som forårsaker en låsning øverst i nakken. Etterhvert som tiden går vil denne låsningen føre til spenninger i muskulaturen lenger ned langs ryggraden. Vi ser ofte at barnet kommer inn i en «banan-kurve» noe som resulterer fra spenninger på en side av rygge. KISS barn har også en tendens til å ligge veldig bakoverbøyd, nesten slik at de ligger kun på hodet og hælene. I tillegg virker de ofte å være irritable, ha problemer med å spise (amme)og kun favorisere å se til en side.

KIDD

KIDD er rett og slett en ubehandlet KISS. Om barnet ikke blir behandlet for KISS kan problemer oppstå etterhvert som de vokser. Man kan se ADHD lignende adferd, i tillegg til motorisk sein utvikling, hodepiner, lese og skrive vansker og konsentrasjonproblemer.

KIROPRAKTISK BEHANDLING

Kiropraktisk behandling av barn med enten KISS eller KIDD er veldig effektivt og trygt. Lette trykk blir brukt for å frigjøre låsninger og løsne opp i muskulaturen. Ofte trenger man ikke flere enn 2-3 behandlinger og kanskje en oppfølgingstime en tid i etterkant for å forsikre seg om at problemet ikke er tilbakevendene.