Kle deg godt, sørg for godt fottøy og varm opp musklene før du setter i gang, anbefaler kiropraktor Jon Arild Andresen. Andresen og kollegene hans opplever ofte høysesong etter større snøfall. Resultatet for mange ryggpasienter kan være lange sykmeldinger. Det er derfor viktig å kunne bruke kroppen riktig når snøen skal fjernes.

– Naturlig svai i ryggen, bøyde knær og bena litt fra hverandre, presiserer kiropraktoren.

IKKE STRESS
Har det snødd om natten har du valget mellom å gjøre en dårlig jobb for kroppen din ved å hoppe ut av den varme sengen og straks sette i gang med å fjerne all snøen.
– Har du dårlig tid, fjern kun det aller nødvendigste og ta resten når du kommer hjem, råder Andresen.

– Et annet godt råd er planlegging: Sjekk værmeldingen før du legger deg, og stå tidligere opp enn vanlig dersom de har snødd. Det er viktig å gi seg selv god tid når snøen skal måkes.

Riktige arbeidsstillinger: Kiropraktor Jon Arild Andresen viser riktige arbeidsstillinger ved bruk av forskjellige måkeredskaper.

UVANTE OPPGAVER
Årsaken til smerter i forbindelse med snømåking er at kroppen utfører uvante bevegelser. Brå bevegelser er ikke bra. Heller ikke å bøye seg forover og samtidig vri kroppen med belastning på armene.

– Når du skal kaste fra deg snøen må du passe på å vri hele kroppen, ikke bare ryggen, presiserer Jon Arild Andresen.

VELG RIKTIG REDSKAP
Et annet viktig moment er å velge lett redskap og sørge for redskap tilpassen kroppen. Varier dessuten måkeutstyret etter forholdene. Bruk en lett plastskyffel på tørr nysnø, aluminiumsspade på tung eller hard snø. I skrånende terreng er den store snørydderen spesielt velegnet.

– Hold i måkeredskapen med begge hender og ta heller mange små spadetak enn få og tunge, sier Andresen.

UNNGÅ SOFAEN
Folk flest synes det å synke ned i sofaen etter en hard økt med snømåking er deilig. – Men veldig dumt, advarer kiropraktoren. – Gå heller en rask tur i 15 til 20 minutter rett etter snømåkingen. Da får du sirkulasjonen tilbake i kroppen og unngår å bli støl, sier han.

VIS MÅKEVETT
* Planlegg måkingen. Ikke stress.
* Kle deg godt, bruk gode støvler
* Varm opp før du begynner, start forsiktig
* Benytt redskap tilpasset kroppen din
* Ta heller mange små enn få og store løft på spaden
* Ha naturlig svai i ryggen, lett bøyde knær og litt bred ben stilling
* Vri hele kroppen, ikke bare ryggen, når du kaster snøen unna
* Gå en rask tur når jobben er unnagjort
* Oppstår ryggsmerter, kjøl i første omgang ned det vonde området, avlast ryggen og hold deg varm

Gode tips om forebygging og behandling?

Av og til deler vi aktuelle tips og råd om nerve, muskel og skjelett plager, og enkle endringer til en bedre helse, som du kan ha god nytte av.

Takk for at du meldte deg på!

Share This